Top 5 ceaiuri pentru oxigenarea creierului

Redactor specializat
Studii: Facultatea de Biologie și Masterul în Biochimie.
Alte formări: cursuri acreditate de Lucrător Social, Manager proiect și Antreprenoriat, Hipnoză Clinică, Relaxare și Terapie Ericksoniană.

Pe lângă tehnicile si exercițiile de respirație, folosirea unor ceaiuri pentru oxigenarea creierului este foarte utilă ca să îmbunătățească funcționarea sistemului nervos central.  Nivelul de oxigen din organism și sănătatea cerebrală merg mână în mână.  Deficitul de oxigen poate afecta toate funcțiile creierului, de la controlul musculaturii până la concentrare și memorie. Deși reprezintă doar 2% din masa organismului, creierul are nevoie de o cantitate imensă de energie, de până la 20% din totalul energiei corporale.  Aceasta este furnizată prin oxidarea glucozei,  de aceea creierul are nevoie de un aport sporit atât de glucoză cât și de oxigen. Pentru o funcționare normală, creierul uman poate utiliza până la 25% din oxigenul total, care pătrunde în circulație. Neuronii consumă între 75 – 80% din energia cerebrală, în scopul realizării sinapselor și transmiterii semnalelor electrice care controlează toate procesele organismului, de la cele fizice la cele mentale.

Atunci când oxigenarea creierului este insuficientă, se poate instala hipoxia, o condiție medicală care poate avea efecte mai mult sau mai puțin severe. Lipsa de coordonare a mișcărilor, declinul funcțiilor cognitive, confuzia sunt doar câteva dintre problemele determinate de oxigenarea insuficientă. Lipsa de reacție, anularea reflexelor și pierderea conștienței asociată stopului cardiorespirator sunt efecte grave ale unei hipoxii de durată.

Oxigenarea creierului poate fi afectată de afecțiunile respiratorii, precum Boala Pulmonară Obstructivă Cronică, infecțiile pulmonare (bronșite, pneumonii), emfizemul pulmonar, astmul bronșic, de afecțiuni cardiovasculare, de anumite intoxicații, cum este cea cu monoxid de carbon.

În cazul unor boli cronice ce afectează respirația sau circulația, creierul are cel mai mult de suferit. Din fericire, există metode care pot îmbunătăți activitatea respiratorie și pot crește aportul de oxigen din sânge. Respirația abdominală, conștientă, exercițiile fizice, cuplate cu respirație profundă, folosirea unor echipamente care furnizează mai mult oxigen (de exempul concentratoarele mobile), toate acestea îmbunătățesc funcționarea cerebrală. Pe lângă aceste metode, consumul regulat al unor ceaiuri pentru oxigenarea creierului poate face adevărate minuni.

De ce este necesară oxigenarea creierului

Creierul este un organ care consumă foarte multă energie, glucoza fiind sursa energetică primară. Activitatea neuronilor se bazează pe furnizarea continuă de glucoză din sânge. Creierul are un consum de 5,6 mg de glucoză la 100 mg de țesut, în fiecare minut.  Metabolismul glucozei furnizează combustibilul pentru toate funcțiile cerebrale, iar oxigenul este esențial pentru buna desfășurare a reacțiilor metabolice. Când creierul se află în stare de veghe relaxată, majoritatea glucozei la nivel cerebral este complet oxidată până la dioxid de carbon și apă, necesitând un consum de 6 molecule de oxigen pentru fiecare moleculă de glucoză.  

Oamenii de știință au înțeles de multă vreme că există o strânsă corelație între fluxul sanguin și activitatea creierului. Studiile neuroimagistice au arătat că activarea neuronilor într-o anumită zonă din creier este asociată cu  creșterea irigării cerebrale la nivelul regiunii respective. Odată ajuns la creier, oxigenul este imediat folosit de neuroni și celulele gliale pentru a sintetiza substanțe cu energie crescută. Cu cât activitatea creierului este mai intensă, cu atât consumul de oxigen este mai mare.

În condiții de hipoxie, funcțiile creierului pot fi sever afectate. Anumite studii au arătat că aportul scăzut de oxigen în unele zone cerebrale ar putea fi responsabil de instalarea unor boli degenerative, precum maladia Alzheimer sau boala Parkinson. Hipoxia determină o serie de simptome precum:

  • Dureri de cap
  • Dificultați de coordonare
  • Probleme de vedere
  • Modificări ale percepției senzoriale
  • Dificultăți de vorbire și înghițit
  • Lipsa controlului sfincterian
  • Deficiențe motorii
  • Modificări de personalitate

În ceea ce privește abilitățile cognitive, insuficienta oxigenare a creierului este asociată cu deteriorarea acestora, după cum urmează:

  • Confuzie
  • Probleme de comunicare
  • Dificultăți de raționament și logică
  • Probleme de concentrare
  • Afectarea memoriei și a atenției
  • Depresie și modificări de dispoziție
  • Dezorientare
  • Comportamente bizare

Iată de ce orice metodă prin care se îmbunătățește circulația cerebrală și aportul de oxigen la creier este binevenită. Există mai multe ceaiuri pentru oxigenarea creierului care reprezintă o sursă naturală, accesibilă și eficientă de ameliorare a hipoxiei cerebrale, prin îmbunătățirea fluxului de sânge la nivelul creierului.

Cele mai bune ceaiuri pentru oxigenarea creierului

Sănătatea creierului poate fi menținută printr-un stil de viață echilibrată, care cuprinde o dietă bogată în nutrienți și vitamine, relaxare și activitate fizică deopotrivă. Exercițiile de respirație, meditația, plimbările în aer liber, sportul sunt foarte utile pentru că îmbunătățesc fluxul sanguin la nivel cerebral și permit un aport adecvat de glucoză și oxigen, absolut necesare pentru procesele energetice din creier. Pe lângă acestea, folosirea unor ceaiuri pentru oxigenarea creierului poate avea beneficii importante pentru sănătatea și funcționarea acestui organ extrem de solicitat. Iată care sunt cele mai eficiente ceaiuri pentru oxigenarea creierului, pe care le poți procura de la orice plafar:

1. Ceaiul de urzică, unul dintre cele mai bune ceaiuri pentru oxigenarea creierului

Urzica are un conținut crescut de vitamine, minerale și oligoelemente utile pentru nutriția cerebrală, conținând în plus o cantitate crescută de fier, astfel încât stimulează transportul oxigenului la nivel sanguin. Ceaiul de urzică este recomandat pentru menținerea sănătății sângelui, formarea normală a globulelor roșii și a hemoglobinei, care reprezintă transportorul oxigenului în corp, inclusiv la nivelul creierului. În fitoterapia tradiţionalã se considerã cã urzica are proprietãţi hemostatice, astringente, antidiareice, antiinflamatoare, cicatrizante, hipoglicemiante, antianemice şi remineralizante.

Urzica stimulează metabolismul, are efect laxativ, omoară bacteriile și tratează infecțiile, cicatrizează rănile și regenerează țesuturile. Ceaiul de urzică este un leac cu puteri nebănuite. Specialiștii sugerează că ceaiul de urzică poate reduce, de asemenea, inflamația și durerea asociate cu osteoartrita. Urzica are o varietate de compuși care pot reduce inflamația. Cercetările la om au demonstrat că aplicarea unei creme de urzică sau consumul de produse pe bază de urzică pare să amelioreze afecțiunile inflamatorii, cum ar fi artrita. Urzica fluidifică sângele și îmbunătățește activitatea cardiacă, fiind folosită în mod tradițional pentru tratarea tensiunii arteriale crescute, iar  cercetările efectuate7,8 ilustrează că această plantă poate ajuta la scăderea tensiunii arteriale prin stimularea producției de oxid nitric, care acționează ca un vasodilatator. Vasodilatatoarele relaxează mușchii vaselor de sânge.”, arată Corina Dragomir, specialist Medicină Chineză pe doc.ro

Ceaiul de urzică reprezintă unul dintre cele mai bune ceaiuri pentru oxigenarea creierului, acționând în sensul creșterii capacităților intelectuale, sporirii atenției, iar prin conținutul ridicat de potasiu protejează împotriva accidentului vascular cerebral. Ceaiul de urzică se prepară prin opărire sau infuzie, astfel încât planta să nu își piardă proprietățile curatorii. Peste o lingură de urzici se toarnă o ceașcă de apă clocotită, se acoperă preț de câteva minute, după care se strecoară. În caz că se dorește pregătirea unei cantități mai mari, se va repeta procedeul folosind 4-5 linguri cu frunze uscate de urzici, la un litru de apă fiartă. Se consumă zilnic până la patru cești de ceai, cu înghițituri mici, fără să se adauge zahăr

2.  Ceaiul de rozmarin este o sursă de oxigen pentru creier

Principala virtute a ceaiului de rozmarin este stimularea sistemului nervos. Este cel mai bun remediu natural de acest tip pentru memorie, asa ca il poti folosi cu incredere si in perioadele aglomerate de la birou sau cand inveti pentru examene. Pe langa memorie, rozmarinul imbunatateste circulatia de la nivelul creierului, atentia si viteza de reactie, previne aparitia bolilor nervoase si incetineste dezvoltarea bolilor degenerative.”, arată dr. Oana Cuzino, pe doc.ro

Pe lângă faptul că este un condiment excelent, rozmarinul a fost folosit de foarte multă vreme ca plantă medicinală. Poate ocupa un loc de frunte printre utilele ceaiuri pentru oxigenarea creierului,  având un conținut ridicat de fier, dar și de calciu, vitamina C și vitamina B6. Sustine sistemul imunitar si ajuta la imbunatatirea circulatiei sanguine, datorita proprietatilor antioxidante. O serie de studii au demonstrat că rozmarinul sustine sanatatea creierului si poate contribui la protectia impotriva unor boli neurodegenerative precum Alzheimer, poate contribui la imbunatatirea functiilor cognitive, a dispozitiei, a capacitatii de concentrare si a memoriei. Două linguriţe de pulbere de rozmarin se infuzează cu o cană de apă fierbinte timp de un sfert de oră, apoi se strecoară și poate fi consumat adăugând 2-3 picături de zeamă de lămâie.

3. Ceaiul de obligeană poate ”întineri” creierul

Obligeana este o plantă folosită în medicina tradițională românească și în cea indiană, iar Ayurveda o consideră o adevărată ”fântână a tinereții”. În medicina indiană, rădăcinile de obligeană sau Acorus calamus sunt recomandate pentru regenerarea cerebrală și îmbunătățirea funcționării creierului și sistemului nervos în general, conținând o substanță care acționează ca sedativ, anticonvulsiv și stimulator al memoriei.  Pe lângă proprietățile legate de buna funcționare a creierului, ceaiul de obligeană susține funcția digestivă, hepatică și biliară, poate fi folosită în caz de bronșite și sinuzite. Se administrează sub formă de decoct de rizomi, fierbând o lingură de plantă la o cană de apă și se consumă 1-2 căni de ceai pe zi.

4. Ceaiul de Ginkgo biloba, numărul 1 în susținerea funcției cerebrale

Ginkgo Biloba este o plantă originară din China, şi singura care a supravieţuit dintr-o specie antică de plante. Chinezii folosesc frunzele de Ginkgo biloba de mii de ani în medicina tradiţională, dar cercetările recente se concentrează mai ales pe extractul din această plantă. În medicina tradițională chineză, Ginkgo biloba este descris ca „un remediu care era oferit membrilor curţii regale în stările de slăbire a facultăţilor mintale şi a corpului, cauzate de bătrâneţe”. Ca și suplimentele cu Ginkgo biloba, ceaiul îmbunătățește circulaţia sângelui la nivelul creierului și implicit oxigenarea acestuia.

Dacă ești în căutarea unor ceaiuri pentru oxigenarea creierului nu trebuie să ocolești Ginkgo Biloba, Acest ceai are potentialul de a trata Alzheimer si diverse alte afectiuni mentale associate varstei inaintate. Ginkgo Biloba creste fluxul de sange catre creier, contribuind la furnizarea de oxigen si nutrienti, eliminand simultan deseurile metabolice.
Un alt factor cheie sunt efectele antioxidante ale Ginkgo si capacitatile sale de neuroprotector, esentiale pentru a imbunatati memoria, concentrarea si abilitatile de gandire.

Ceaiul de Ginkgo Biloba ajută împotriva oboselii cronice , declinului cognitiv și crește semnificativ puterea de concentrare. Ginkgo poate ajuta și în cazul accidentelor vasculare cerebrale sau în vindecarea unor leziuni craniene. Reprezintă o modalitate eficientă de a remedia în mod natural durerile de cap frecvente și de a reduce rata și severitatea migrenelor, deoarece reduce durerea, dilată vasele de sânge și combate stresul care poate declanșa un atac migrenos. Se prepară o infuzie dintr-o linguriță de plantă mărunțită la o cană de apă și se beau 2-3 căni de ceai pe zi.

5. Ceaiul de păducel, aliat al inimii și al creierului

Pe lista de ceaiuri pentru oxigenarea creierului poți include și ceaiul de păducel, deși este mai cunoscut pentru efectele sale în susținerea activității cardiace.  Acest arbust din familia trandafirilor (Rosacee) este bogat în antioxidanți, tanini, glucoză, colină, fructoză, vitamina C, vitamina B1, acizi grași și săruri minerale. Cunoscut de multă vreme ca ”planta inimii”, păducelul are efecte protectoare și fortifiante la nivel cardiac, contribuind și la ameliorarea tulburărilor de ritm. Are efect tonic cardiac, hipotensiv, vasodilatator, bronhodilatator, de oxigenare, astringent, diuretic.

Păducelul îmbunătățește circulația sângelui, fortifică vasele de sânge și contribuie la oxigenarea creierului. Ajută, de asemenea, la prevenirea trombozelor și cheagurilor, reduce colesterolul, calmează stările de nervozitate, anxietate, depresie și stres. Infuzia se prepară dintr-o lingură de plantă adăugată la 250 ml de apă clocotită, se ține 15 minute la temperatura camerei, apoi se strecoară și se bea pe stomacul gol. Se pot consuma până la 3 căni pe zi, înainte de mese. Un amestec de Ginkgo biloba, rozmarin și păducel este folosit ca ceai special destinat circulatiei cerebrale, favorizând circulația  sângelui la nivelul creierului, ajutând la  menținerea memoriei odată cu înaintarea în varsta. Gingko biloba, rozmarinul si paducelul furnizează creierului aportul necesar de oxigen si glucoză, contribuind la optimizarea functiei cerebrale.

Alte ceaiuri pentru oxigenarea creierului și îmbunătățirea capacităților mentale sunt și cele de busuioc, cimbru, ginseng, coada calului sau tataneasă.

Surse:

  • https://doc.ro/sanatate/ceai-rozmarin-beneficii-imbatranire
  • https://doc.ro/sanatate/ceai-urzica-proprietati-si-beneficii
  • https://adevarul.ro/sanatate/medicina/3-remedii-indemana-mentin-creierul-forma-maxima-1_50aedec57c42d5a663a15fa6/index.html
  • https://lunginstitute.com/blog/oxygen-levels-brain-function/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3900881/
  • https://www.urmc.rochester.edu/news/story/study-reveals-brains-finely-tuned-system-of-energy-supply
  • https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnmol.2018.00216/full
  • https://www.secom.ro/articles/rozmarinul-care-sunt-proprietatile-si-beneficiile-acestuia-moduri-de-utilizar